Metody diagnostyczne i specjalistyczne

Nasza placówka oferuje kompleksowe metody diagnostyczne i specjalistyczne, które pozwalają precyzyjnie określić potrzeby rozwojowe dzieci i młodzieży. Diagnoza jest pierwszym etapem w procesie terapeutycznym – dzięki niej możliwe jest stworzenie indywidualnego planu działań, uwzględniającego zarówno mocne strony dziecka, jak i obszary wymagające wsparcia.

Wśród nowoczesnych narzędzi stosowanych w naszym centrum znajduje się terapia EEG Biofeedback w Poznaniu, wspierająca pracę nad koncentracją, kontrolą emocji i redukcją napięcia. Oferujemy również testy psychologiczne, diagnozę pedagogiczną oraz badania procesów poznawczych. Dzięki temu możemy dobrać skuteczne metody terapii, takie jak integracja sensoryczna, terapia ręki czy zajęcia z zakresu integracji bilateralnej.

terapia indywidualna

Diagnostyka zaburzeń przetwarzania słuchowego APD

Cele działań diagnostycznych

Potwierdzenie lub wykluczenie występowania zaburzeń przetwarzania słuchowego u dziecka.

Określenie profilu klinicznego zaburzeń w celu wybrania odpowiedniej formy treningu słuchowego.

Diagnozę ryzyka zaburzeń przetwarzania słuchowego możemy wykonać od 4. roku życia, u dzieci mówiących i współpracujących.

Dla każdej grupy wiekowej określone zostały baterie testów odpowiednie do możliwości rozwojowych dziecka.

Badania w różnych grupach wiekowych

W wieku 4-6 lat:

badania określają ryzyko wystąpienia zaburzeń APD.

 

Od 7. roku życia:

możemy postawić diagnozę audiologiczną.

 

Terapia

W zależności od uzyskanego wyniku dla dziecka dobierana jest odpowiednia terapia słuchowa, mająca na celu zniwelowanie rozpoznanych trudności dziecka.

Wskazania do diagnozy

  • Problemy z rozumieniem mowy, szczególnie w warunkach niekorzystnych akustycznie (szum, hałas).
  • Problemy z rozumieniem poleceń złożonych.
  • Problemy z czytaniem i pisaniem, zwłaszcza ze słuchu.
  • Problemy z koncentracją uwagi.
  • Problemy z nauką języków obcych.

ZAPISZ SIĘ !

Diagnoza KORP (Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego)

Standaryzowane i normalizowane narzędzie diagnostyczne służące do kompleksowej oceny rozwoju dziecka w wieku od 1. miesiąca do ukończenia 9. roku życia.

Proste i czułe diagnostycznie narzędzie umożliwiające precyzyjną ocenę tego, jak rozwija się dziecko.

Symptomy zaburzeń integracji bilateralnej:

  • poszczególnych sfer rozwoju dziecka i ocenę jego umiejętności rozwoju ruchowego,
  • motoryki precyzyjnej i lateralizacji,
  • komunikowania się i mowy,
  • spostrzegania wzrokowego oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • funkcji behawioralnych, emocji i relacji społecznych,
  • umiejętności przedszkolnych i szkolnych.
  • Pozwala na zbadanie wszystkich istotnych sfer oraz aspektów rozwoju, w tym przede wszystkim tych uznawanych za najważniejsze dla powodzenia dziecka w edukacji przedszkolnej i szkolnej.
  • Pomagają w wychwyceniu przejawów patologii rozwoju i pozwalają na porównanie zmian, do jakich doszło na przestrzeni lat.

ZAPISZ SIĘ !

Diagnoza KOGS (Karty Oceny Gotowości Szkolnej)

Test przeznaczony do badania dzieci, które w danym roku szkolnym są objęte obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym.

Umożliwia ocenę, czy badane dziecko rozwija się prawidłowo, czy wykazuje nieprawidłowości w poszczególnych obszarach gotowości szkolnej.

Narzędzie jest wystandaryzowane i posiada normy rozwojowe.

Celem badania jest określenie stopnia przygotowania poszczególnych dzieci do podjęcia nauki szkolnej, określenie poziomu ich umiejętności w kolejnych obszarach badania, wychwycenie dzieci z problemami i w konsekwencji skierowanie ich na specjalistyczne badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz opracowanie dla nich indywidualnych programów wspomagania rozwoju.

Diagnoza testem KOGS jest na dwie części: jesienną i wiosenną. W każdej części zamieszczone są zadania umożliwiające ocenę dzieci w następujących obszarach:

  • Samoobsługa
  • Motoryka duża
  • Emocjonalny
  • Społeczny
  • Percepcja słuchowa
  • Percepcja wzrokowa
  • Grafomotoryka
  • Umiejętności matematyczne
  • Myślenie pojęciowe
  • Pamięć wzrokowa i słuchowa
  • Wiedza środowiskowa
  • Orientacja w czasie i przestrzeni
  • Komunikowanie się i mowa

Diagnoza QEEG

Badanie diagnostyczne, które dostarcza wiarygodnych markerów dysfunkcji mózgu (inaczej mapowanie mózgu).

Diagnostyka podejmowana przed Biofeedback.

Mapy mózgu, których dostarcza ilościowa diagnoza EEG, mogą pomóc zobaczyć, które części mózgu funkcjonują normalnie lub nieprawidłowo.

Wyniki te są przydatne w prowadzeniu różnych form leczenia czy interwencji związanych ze stylem życia.

Informacje otrzymane w wyniku badania mogą pomóc w ujawnieniu lub potwierdzeniu schorzeń takich jak:

  • Depresja
  • Lęki
  • Bezsenność
  • Urazy głowy
  • Padaczka
  • Problemy z pamięcią

ZAPISZ SIĘ !

Diagnoza ADOS 2

Diagnoza Spektrum Autyzmu z Narzędziem ADOS-2 - Jest to standardowe narzędzie wykorzystywane do oceny objawów ze spektrum autyzmu (ASD) u osób w różnym wieku: dzieci, młodzieży i dorosłych.

ADOS 2 jest szeroko stosowany w diagnozie zaburzeń ze spektrum autyzmu, umożliwiając precyzyjną ocenę zachowań i interakcji społecznych w kontrolowanym środowisku. Dzięki niemu jesteśmy w stanie lepiej zrozumieć potrzeby naszych pacjentów i dostosować odpowiednie metody wsparcia oraz terapii.

Zapraszamy do kontaktu z nami, aby uzyskać więcej informacji na temat diagnostyki i procesu oceny z wykorzystaniem ADOS-2.

ZAPISZ SIĘ !